Проаналізувавши зацікавленість читачів, статтями про різні методики навчання, команда INTBOARD™ вирішила зробити цикл статей на цю тему. Ми відберемо найпопулярніші і найефективніші методи навчання. Пояснимо, в чому перевага. Покажемо, як поєднати цей метод з інтерактивною дошкою. Слідкуйте за новинами на офіційній сторінці в Facebook. Вас чекає багато корисної інформації.

Сьогодні ми поговоримо про чергування. Як ефективно використовувати цей метод та чи підходить він вашим школярам.

Науково доведено, що чергування зміцнює знання в пам’яті та створює зв’язки між ними. В цій статті опубліковані результати досліджень, радимо уважно її прочитати.

Існують два види пам’яті: короткотривала та довготривала. Один із різновидів короткотривалої пам’яті — робоча пам’ять. Інформація в ній може утримуватися від кількох секунд до кількох хвилин.

Коли ви працюєте над завданням, то використовуєте саме робочу пам’ять. А чергування різних завдань змушує утримувати в робочій пам’яті одразу кілька концепцій.

Як це використати на практиці?

В процесі уроку чередуйте вправи, які потребують знань різних правил. Почніть з трьох. Не важливо у вас урок математики, української мови чи музики. В будь-якому випадку вчитель знайде, які практичні вправи використати та на що звернути увагу.

Так ви не тільки покращите знання різних правил, а й навчите школярів обирати правильний метод вирішення завдання. Так будуються зв’язки між блоками, і поступово з окремих частинок пазлу починає формуватися єдина картинка. Вже через декілька занять буде помітно наскільки вправно учні розрізняють приклади із різним методом розв’язання. Особливо просто організувати коли у вас встановлена інтерактивна дошка. Вона дає можливість використати в процесі уроку інтерактивні сервіси, в яких за лічені хвилини можна розробити будь-яке завдання.

Як запровадити чергування у самостійне навчання

Перемішувати теми та різні види завдань — нелегко, але ефективно. Якщо ви готові спробувати, маємо кілька порад.

Навички, які ви тренуєте, мають бути пов’язані між собою.

Наприклад, одночасне тренування розв’язання квадратних рівнянь та англійських слів виявиться неефективним. Чергування буде справді дієвим тоді, коли ви тренуєте пов’язані між собою навички: як-от, з англійської мови. Приблизний графік може бути таким: 10 хвилин — вправи з граматики, 10 хвилин — вивчення нових слів, 10 хвилин — аудіювання й 20 хвилин — написання твору.

Чергуйте старий і новий матеріал. Це водночас і повторення, і створення зв’язків між новою та старою інформацією. Наприклад, якщо нова тема — Present Perfect, виконайте кілька вправ на час, що вивчили раніше. Звісно, що подібну методику потрібно використовувати не тільки з англійською мовою, а й з іншими предметами.

Чергуйте теорію та практику. Доведено, що ефективніше чергувати теоретичну інформацію та розв’язання вправ, а не опрацьовувати їх окремими блоками. Тобто, краще прочитайте параграф, виконайте завдання до нього, і тільки після цього переходьте до наступного параграфу.

Комбінуйте чергування з іншими навчальними стратегіями. У попередніх матеріалах ми писали про комбінування та описали сервіс для створення тестування, яке теж сприяє ефективному навчанню. Тому обов’язково перевіряйте себе одразу після вивчення нового матеріалу. Це також дасть вчителю розуміння рівень засвоєння пройденого матеріалу.

Не здавайтеся, якщо не бачите миттєвих результатів. Чергування — це дієва стратегія, але щоб знання закарбувалися в мозку, потрібен час. З іншого боку, навчання блоком може створити тимчасове відчуття компетентності. Вам може здатися, що ви вивчили правило, якщо виконали 10 вправ поспіль, адже кожне наступне завдання буде виходити все краще й краще. Однак у довгостроковій перспективі це ілюзія.

До навчання потрібно підходити комплексно і повторення є однією з частин цього комплексу. Доречі, зменшити час на виконання завдань на повторення допоможе інтерактивна панель.

Щоб організувати чергування під час класної роботи

Поєднуйте різні типи завдань із нової теми та попередніх. Наприклад, на уроці іноземної мови чергуйте вправи на закріплення нової лексики та повторення слів, вивчених раніше. Так учні і повторять слова, і вчитимуться використовувати їх у різних контекстах.

Поєднуйте завдання з пов’язаних між собою предметів. Наприклад, додайте у домашнє завдання з хімії тести з біології, які пов’язані темою, що вивчається. Або доповніть домашнє завдання з фізики кількома вправами на тренування відповідних навичок з математики.

Для спрощення та оптимізації робочого часу вчителя використовуйте інтерактивні сервіси для розробки цікавого і продуктивного уроку.