Дисграфія – частковий розлад писання, коли дитині важко опанувати навички писання.  В цьому все частіше починають звинувачувати гаджети. Адже діти з малих літ вміло з ними контактують. Та насправді причини можуть бути різними. Давайте разом з’ясуємо основні причини її виникнення та як допомогти дітям подолати цю проблему. 

Дисграфія у дітей починає проявлятися в період навчання письму. Говорити про наявність дисграфій можна не раніше віку 7-9 років (тобто приблизно другий клас загальноосвітньої школи). У такому віці діти вже опановують навички сталого листи і постійні однотипні помилки повинні привернути увагу дорослих.

Процес письма – досить складний для нашої нервової системи. В ньому необхідно залучити безліч вищих нервових функцій: впізнавання символу, викликання його образу в пам’яті, співвідношення образу і звуку, тонка моторика руки при написанні, оцінка схожості зображення з образом в пам’яті. Через те, що при письмі задіяно безліч вищих нервових функцій, то і причин порушень письма може бути безліч. 

Дівчинка пише

Як визначити ознаки дисграфії:

  • дитина починає рядок у будь-якому місці, де їй заманеться. Так через почерк проявляється диспраксія. Також може почати рядок внизу – і повести вгору, або вгорі – і повести вниз;
  • літери різного розміру. Великі, маленькі, круглі, гострі – це все в одному тексті;
  • відсутність пробілів між словами або, навпаки, пробіли між складами. Така дитина не розуміє, де починається і закінчується слово. Знову-таки – так мозок проектує диспраксію;
  • розділові знаки – або їх відсутність, або після кожного слова. Дитина розуміє, що десь треба поставити кому і крапку, але не знає де. Тому ставить деінде;
  • іноді бувають дзеркальні відображення букв. Практично в усіх дітей це буває, коли вони тільки вивчають букви. До 6 років – це нормально. Але дитина після 6-ти повинна пам’ятати правильне написання слова;
  • нелогічні помилки. Наприклад, людина хоче написати “жаба”, а пише “бажа”. Або замість “домашня робота” пише “шадомня робота”.

Ми проаналізували безліч профільної літератури та прийшли до висновку, що у більшості випадків причиною виникнення таких порушень є – недостатній розвиток дрібної моторики. В одній із попередніх статей ми писали про надзвичайно прості способи її розвитку. Прищіпки, липучки, пам’ятаєте? Якщо ні, радимо перечитати її тут.

Якщо подумати через призму сучасних навчальних технологій, то інтерактивна дошка являється гарним тренажером для виправлення виявлення та виправлення різноманітних дефектів письма для вчителя. 

В цій статті гарно розписані причини виникнення дисграфії та прості вправи для її подолання. Ось наприклад:
Ігри на просторове сприйняття. Дитина сидить спиною до дорослого, дорослий через спини вимовляє слово. Дитина повинна вказати, в якій стороні був звук.

Пишіть графічні диктанти. Грайте в ігри типу «муха» – в квадраті 3х3 клітини в центральній клітці малюється муха. Дорослий називає напрямок руху «мухи» – вгору-вниз-вправо-вліво .. і т.д. Дитина стежить очима за тим, куди летить муха. Завдання дитини – грюкнути в долоні, і тим самим зловити муху, якщо вона вилетить за межі квадрата. На початковому етапі дитина може допомагати собі олівцем або пальцем – відзначаючи, де зараз муха, потім необхідно залишити тільки рух очей. Можна збільшувати квадрат, поступово додаючи новий рівень, аж до гри «муха в кубі».

Розвивайте загальний словниковий запас дитини , заохочуйте читання  – якщо він вже читає, або займайтеся по тренажерів для читання, якщо дитина погано читає або має проблеми з читанням.

Грайте в впізнавання предметів і букв при їх неповному промальовуванні (половина фігури / букви, замальовані фігури / букви, кілька накладених один на одного зображень – дитині потрібно виділити потрібний і обвести).

Читайте тексти – «перевертні» : замініть кілька слів в тексті словами, написаними на голову чи задом наперед. Досить кількох слів в декількох реченнях.

Гра «знайди букву»: в запропонованому тексті потрібно підкреслити всі задані букви (або значки в рядах значків, якщо дитина ще не вміє читати). Ця вправа розвиває впізнавання і уважність.

 Складайте найпростіші пропозиції і розповіді по картинках.

Читайте «поля слів», виділяючи в них слова

Вирішуйте анаграми

Шукайте пропущену літеру в словах.  Дорослий пише слова, пропускаючи одну букву і вказуючи місце пропуску, а дитина повинна сказати, яка буква пропущена.

Проходьте лабіринти. Спочатку проводячи пальцями по лабіринту, потім проводячи лінію олівцем, і після цього – тільки очима.

Розвивайте почуття ритму. Вчіть віршики і відстукував ритм вірша, робіть бавовна на певному складі при вимові ряду слів, грайте в гру – «повтори ритм».

Погодьтесь, що всі ці вправи повторюють функціональні можливості комплексу Intboard Простір та фірмового додатку Intboard JOY, який встановлено на інтерактивних столах.

Замовляйте інтерактивне обладнання, щоб йти в ногу з часом та повноцінно розвивати учнів.