Пам’ятаєте, ми писали про сервіс для створення інтелект-карт Bubble? Хто пропустив цю статтю чи хоче собі нагадати, читайте статтю:

Навчимося наочно розкладати інформацію “по поличкам”.

В статті ми детально розібрали, що собою являють інтелект-карти та з чого потрібно починати при розробці власної. 

Зараз разом з командою INTBOARD™ пропонуємо розглянути декілька ідей для реалізації інтелект-карт на уроці.

Використання ментальних карт дозволяє швидко систематизувати складну та велику за об’ємами інформацію. Саме тому слід починати працювати з інтелект-картами ще у молодшій школі. Яскраве, образне відтворення елементів карти активує творче мислення, а структурне відображення, у свою чергу, задіює логічне.

Діти за інтерактив. Дітям молодших класів, та власне кажучи й старшим,  цікавіше працювати з інтерактивними елементами. Мова зараз не йде про інтерактивну дошку, ми маємо на увазі реальні об’єкти.  Тому, розробляючи разом із учнями інтелект-карти, варто не лише малювати та маркувати кольором, але й застосовувати об’ємні елементи або такі, що видають різноманітні звуки. Це дозволить підключити тактильний і слуховий канали сприйняття інформації та сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Урок-змагання. Влаштуйте дітям урок-вікторину. Завданням якої є побудувати ще одну гілку інтелект-карти. Особливо цікаво такий урок пройде з роботою на інтерактивній панелі. Ажде в сервісі є різні візуальні ефекти. Та й просто малюючи на дошці послідовність, яка буде вирішенням завдання вже цікаво. Поділіть клас на команди та влаштуйте таку перевірку знань.

Інтелект-карта, як ігрове поле. Всі ми пам’ятаємо гру “Морський бій”. Це також своєрідна ментальна карта. Все залежить від того, яку інформацію вносити в ігрові поля. Фішками можуть слугувати кольорові магніти, маркери та спеціальні фішки, якщо ви використовуєте інтерактивний сервіс.

Учитель окреслює ключове поняття та малює його маркерами у центрі дошки. Завдання дітей – додавати нові характеристики, пов’язані між собою та з ключовим поняттям. Хід гри простий: учні кидають кубик та домальовують до основного поняття додаткові. Кількість додаткових понять залежить від кількості цяток, які випали на кубику.

Урок-казка. Діти малюють ментальну карту про улюбленого книжкового героя, вчитель слідкує за логікою та структурою побудови кожної роботи, а потім, грунтуючись на даних, які зазначив учень, пропонує класу скласти казку. В казках можна використовувати не тільки просто розповіді, а й математичні дії, логічні послідовності. Інтегрований урок із казковим сюжетом дозволяє дітям робити логічні висновки, запам’ятовувати теорію, а інтелект-карта допомагає підтримувати інтерес, не втрачаючи уваги.

Урок-подорож. Подорожі бувають різні і не обов’язково географічні. Можна подорожувати в часі та навіть чиєюсь біографією. Біографії визначних людей можна створювати як ментальні карти. Таким чином діти краще вивчать дати та орієнтуватимуться в епохах. 

Кожен учень може створити власну ментальну карту шкільного життя, додаючи фото, пам’ятні дати. Якщо школярі використають інтерактивний сервіс для її створення, то кожного року їх буде зручно переглядати та згадувати на інтерактивній дошці, а також доповнювати. 

Урок-конкурс. Проведіть конкурс на найкращу інтелект-карту можна провести при вивченні будь-якого предмету. Журі оцінює, чи достатньо зрозуміло та розгорнуто представлена інформація на малюнку, чи не втрачені логічні зв’язки між компонентами. Учні згадуватимуть не лише засвоєний матеріал, але й сам шлях його вивчення. Ці карти можна використати як додатковий навчальний матеріал або просто як сувенір. 

Ментальна карта може стати альтернативою конспекту на уроках, покроковим планом чи презентацією під час їх практичного застосування. Застосовуючи цей інструмент на інтерактивних уроках, ви створите умови для ефективного запам’ятовування інформації і навчите учнів аналізувати і систематизувати будь-які дані. Чим раніше школярі зрозуміють та навчаться користуватися картами там легше їм в майбутньому буде впоратися з великими об’ємами інформації.