З початком навчального року діти вчаться активно знаходити спільну мову з однолітками та й взагалі з різними віковими категоріями людей. Не завжди це виходить одразу.  Але ж дружній колектив – мрія кожного. А для школярів це не просто мрія, а життєва необхідність. У дитячо-підлітковому віці особистість починає формуватися, тому потреба у спілкуванні і взаєморозумінні з однолітками відчувається ними більш гостро.

Прикро, але досить часто сучасні школярі не є згуртованими, що в майбутньому може призвести до негативних наслідків – невміння співпрацювати в команді, спілкуватися в колективі, разом працювати над одним проєктом, і, як наслідок, починаються проблеми на робочому місці. В таких випадках на допомогу прийде тимбілдинг (teambuilding) – ряд заходів, спрямованих на згуртування колективу.

Слово «тимбілдинг» походить від англійських слів «team» (команда) і «building» (побудова, утворення), тобто українською мовою перекладається як «командоутворення» та широко використовується в останні роки у сфері бізнесу, менеджменту, освіти.

Найпопулярніші види тимбілдингу:

  • спортивний (активний).  Найчастіше цей вид активного відпочинку проходить на природі і поєднує в собі корисне з приємним: роботу по згуртуванню колективу і відпочинок на свіжому повітрі. Це вид тимбілдингу зі спортивними іграми, квестами і естафетами;
  • історичні рольові ігри. У ході такого роду тимбілдингу зазвичай відтворюються якісь історичні події та герої (це можуть бути як історичні бали, так й історичні реконструкції);
  • мистецькі заходи. Цей вид тимбілдингу спрямований і на згуртування колективу і на розвиток творчого потенціалу школярів. Тут може бути запропоновано маса варіантів інтелектуальних ігор, рішень кейсів або просто розвитку навичок у живописі, фотографії або віршуванні;
  • психологічний тимбілдинг зазвичай проходить у формі тренінгових занять. Суть таких заходів – виявлення лідера, розвиток комунікативних навичок усіх учнів і налагодження позитивної атмосфери в колективі.

Ось декілька колективних вправ для згуртування вашого класу чи колективу, які радить портал Mamabook.

Молекули

Мета гри – навчити дітей згуртовуватися. Кожній дитині класу видається папір, на якому зображена лише одна літера. Найчастіше вживані букви (о, а, і) можуть повторюватися в декількох учнів. Учитель дає завдання. Наприклад, зібрати слово, що означає столицю України. На виконання завдання в учнів є лише 1 хвилина. Діти повинні швидко визначитися, у кого які літери, а потім вишукатися в правильному порядку, аби утворити слово «КИЇВ». При оголошенні нового завдання щоразу вчитель перемішує літери та повторно видає їх учням.

Будуємо цифри

Гарна гра на координацію та вироблення звички не штовхатися. Учитель ділить клас на 2 команди. Оголошує цифру та фіксує відлік часу в 1 хвилину. Діти повинні вишукатися таким чином, аби утворити зображення названої цифри. Перемагає команда, яка зробила це швидко та рівно – усі «елементи» і цифрі повинні стояти рівненько, близько одне до одного.

Я теж!

Чудові ігри, які можна використовувати і для знайомства в першому класі, і для згуртування дітей постарше. Учитель викликає одного учня за бажанням. І починає ставити йому запитання. Якщо в інших дітей класу така ж відповідь, то вони повинні швидко піднятися зі свого місця та вигукнути «Я теж!»

Які запитання ставити:

Яким спортом ти займаєшся?

Яку страву ти найбільше полюбляєш?

Яку тварину ти хочеш завести вдома?

Який шкільний предмет ти найбільше полюбляєш?

Якого музичного виконавця ти слухаєш?..

Завдяки грі діти зможуть побачити, як багато в них спільного, хто з однокласників – їхні однодумці

Потрібний колір

По команді ведучого діти повинні якнайшвидше торкнутися предмета потрібного кольору. Не можна торкатися до себе! Тож кольори слід шукати на однокласниках або предметах в кімнаті. Гра «на виліт»: та дитина, яка знайшла потрібний колір останньою, вибуває з гри. Далі ведучий озвучує нові кольори чи відтінки.

Роботи

Гра на роботу в парах. Серед дітей обирається для участі 2-3 пари. Одна дитина в кожній парі – робот, а друга – комп’ютер. Робот може виконувати лише те, що наказує йому комп’ютер. При цьому в робота зав’язані очі. Завдання пари – виконувати озвучені завдання. Наприклад, перекласти зошита однокласника з парти в книжкову шафу. Перемагає та пара, яка працювала злагоджено та виконала завдання найпершою.

Хаос

Усі учасники стають в коло. Завдання – перекидати м’ячик одне одному в хаотичному порядку таким чином, аби він побував в руках кожної дитини лише раз. Коли завдання виконано, в гру додається новий предмет. Наприклад, іграшка. Діти повинні тримати ритм, швидко перекидати предмети одне одному й не передавати їх двічі одній людині. У кожного учня в руках повинен побувати і м’яч, й іграшка. Далі гра ускладнюється – і вводиться третій предмет. Гра триває до моменту, доки діти не зіб’ються з ритму. Кількість предметів не обмежена. Такі ігри можна проводити в якості розминки.

Смішний малюнок

Це командні творчі ігри. Підготуйте заздалегідь папірці із завданнями, на яких написано, що потрібно намалювати дітям. Наприклад, корову, собаку, учителя тощо. Папірці складаються в коробку – їх по черзі витягує учитель, не підглядаючи. Всіх дітей потрібно розділити на 2 команди. Шкільна дошка також ділиться навпіл. По черзі з кожної команди виходить по одній дитині, яким зав’язують очі. Вони повинні швидко намалювати якусь частину тварини, наприклад, голову. Далі виходять наступні учасники і вже малюють тулуб. Інші учасники повинні направляти дії свого однокласника, підказуючи, в яку сторону підводити руку. Перемагає та команда, у якої малюнок вийшов максимально чітким.

Більше вправ та ігор на згуртування класу шукайте тут