Чи варто давати дітям завдання на канікули

Основна мета канікул

Діти завжди з величезним нетерпінням чекають канікул, і найголовніше в них, мабуть, – це відчуття того, скільки всього цікавого ви можете зробити разом. Якщо на вулиці погана погода, проводьте цікаві досліди, разом складайте інтелектуальні кросворди, «балуйте» школяра час від часу переглядом пізнавальних передач в стилі «Discovery». Підпишіться на сторінку INTBOARD®, протягом всіх канікул та свят ми будемо публікувати цікаві матеріали для дозвілля та розвитку. І, звичайно, не залишайте без уваги питання дитини – шукайте відповіді на них в книгах, довідниках, інтернеті. Вчіться разом, тому що ніколи не пізно відкривати для себе щось нове.

Навчання на канікулах – це 

  •  Можливість зменшити навантаження протягом року

Дитині потрібно підготуватись до здачі ДПА, але вже з меншим навантаженням і маючи більше часу на детальне осмислення та повторення.

  •   Концентрація уваги дитини на одному предметі

Протягом навчального року діти зайняті шкільними уроками, додатковими гуртками та репетиторами, а ввечері ще доводиться робити тонни домашніх завдань. Щодня діти сприймають потік знань з математики, інформатики, української мови, логіки, природознавства… (список можна розширювати  відповідно до віку) Натомість на канікулах, дитина може заглибитись в один предмет, наприклад, вам потрібно підтягнути англійську: тоді вдень дитина може мати 3-4 годин занять лише англійської. Це означає, що в цей час її мозок не буде паралельно думати про математичні алгоритми чи невивчене правило з української мови!    

Коли найкраще займатися навчанням?

Якщо дійсно є необхідність надолужити згаяне і наздогнати однолітків, насамперед потрібно домовитися з дитиною: не більше 30-60 хвилин занять в день, а потім можна буде відпочивати і розважатися. Щоб дитині було легше з цим змиритися, розплануйте разом день: які приємні справи вона буде робити, коли закінчить роботу, – піде гуляти або в кіно, або зустрінеться з друзями.

Дуже важливо налагодити режим дня. Вставати можна пізніше, ніж під час навчального року, а ось наскільки – розраховуйте індивідуально. Є діти, які складно переносять коливання і це позначається на їх самопочутті, збудливості і складності адаптуватися потім до шкільних умов. А комусь досить легко переключитися з одних умов на інші. Головне подбайте про перехід на шкільний режим, щоб був час на адаптацію до колишніх умов.

Так чи інак, відразу після сніданку, поки голова свіжа, – потрібно сідати за уроки. Якщо дитина обіцяє позайматися увечері, не піддавайтеся на вмовляння – в кінці насиченого пригодами дня вона буде втомленою, і з легкістю відкладе роботу на наступний ранок, а потім знову на вечір – і так до нескінченності. Поясніть дитині, що краще попрацювати зараз, а потім зайнятися тим, що вона хоче або запланувала.

Якщо ви хочете просто повторити торішній матеріал і не забути таблицю множення, робіть це ненав’язливо – добре б в ігровій формі. Як тільки у дитини виникне відчуття, що її садять за парту, вона моментально відмовиться «співпрацювати». Спробуйте інтерактивні методи навчання. Включайте уроки в повсякденне життя: нехай дитина рахує, скільки грошей вам потрібно буде витратити в супермаркеті і так далі. Постарайтеся організувати все це ненав’язливо, щоб не викликати у дитини відчуття офіціозу.

Пропонуйте дитині почитати щось цікаве і поза навчальною програмою. Вона може сама вибирати книги, які їй до душі – головне, не забувати про цей універсальний «тренажер для мозку».

Якщо ви вирішили навчатись на канікулах, то ось, що потрібно вам передбачити та уникати.

  • Порушення балансу між роботою та відпочинком

Ви колись замислювалися над тим, як правильна пропорція робота(навчання): відпочинок.  Коли ці дві сфери змішуються – псується все. Ви не можете нормально відпочити, постійно думаючи про завдання. Якість виходить нижчою, бо все-таки ви працюєте під час відпочинку. Ви впевнені, що хочете привчати до цього дитину?

  • Канікули підвищують продуктивність та креативність

На канікулах нарешті з’являється можливість подивитися, почитати та пошукати те, що цікавило давно, а часу на це все не було. Як тільки вчителі й діти порушують щоденний ритм життя, вони починають трохи по-іншому дивитися на звичні речі. І все це в купі надає більше простору для фантазій, ідей та креативу. Витрачайте вільний час на щось нове – це буде набагато краще, ніж сидіти зі звичними завданнями.

Крім того відпочинок значно підвищує продуктивність в довгостроковій перспективі.

  • На канікулах читання може стати задоволенням

Запитайте в учнів середньої школи, коли вони востаннє читали щось для свого задоволення. Більшість назве щось із молодших класів. І це не обов’язково значить, що діти не люблять читати або що телефон для них більш цікавий, ні. Просто для більшості читання пов’язано із вивченням літератури, історії, біології тощо. А от якщо ц них з’явиться можливість почитати щось «для себе», без конспектів, без необхідності потім переказувати прочитане – тоді читання може стати задоволенням. Ви можете порекомендувати дітям щось для їхнього віку, але не з програми.

Для вчителів цей принцип, до речі, теж прекрасно працює.

Навчатися на канікулах чи ні, це ваш та вашої дитини вибір. А ми бажаємо вам веселих свят та чекаємо найскоріших зустрічей та співпраці.