Домашне завдання. Проблема чи додаткова мотивація?
Дорогі батьки, чи багато часу ви витрачаєте на виконання домашнього завдання?
Ми впевнені, що багато. Та є ж батьки, яким пощастило і їхні діти виконують домашнє завдання самостійно. Психологи в співпраці з вчителями зробили аналіз успішності учнів по тому, як вони виконують домашнє завдання. Чи скоріше з ким.
Спеціалісти INTBOARD™ готові поділитися з вами цими результатами.
Учні, яким батьки допомагають готувати домашні завдання, вчаться гірше своїх самостійних однолітків. Це з’ясували іспанські вчені
Школярі, у яких батьки перевіряють домашні завдання та допомагають їх виконувати, отримують оцінки нижчі за тих, хто все робить сам. Таким виявився результат дослідження, проведеного спеціалістами Університету Ов’єдо (Іспанія). У 2010 році вчені проаналізували контрольні роботи понад 26 тисяч школярів віком 13-14 років.
Дослідники з’ясували: 86% мам і 63% тат запитують у підлітків про домашні завдання, а 61% і 47%відповідно перевіряють, чи всі уроки зроблені. Четверо з десяти батьків допомагають дітям вирішувати задачки і писати твори.
Психологи виділяють два підходи у вихованні дітей: комунікативний і контролюючий.
В основі першого – спілкування: батьки цікавляться та часто запитують, як у дитини йдуть справи у школі, про що розповідали на уроці, як складаються стосунки з однокласниками, але тільки не про домашні завдання.
Другий підхід заснований на контролі: батьки питають, що задали, вказують буквально що і як потрібно зробити, перевіряють результат.
За десятибальною системою оцінювання знань школярі, які звикли до самостійності, у тому числі, і з виконанням домашніх завдань, отримують у сумі на 20 балів більше, ніж учні, які чекають на вказівки батьків. У дослідженні є висновок про те, що «несамостійні» відстають у загальній підготовці від «самостійних» приблизно на півріччя.
Особливо складно стало зацікавити дітей традиційним виконанням домашнього завдання, коли в школі з’являється інтерактивна дошка. Діти звикли до візуалізації процесів, в тому числі й навчальних, мультимедійна дошка дає таку можливість.
Та й це питання можна вирішити. Існує безліч інтерактивних сервісів для створення онлайн завдань. Вчителю просто потрібно чергувати методи виконання роботи.
Такий підхід до роботи в першу чергу скорочує вчителю час на перевірку домашнього завдання. Для школяра таке домашнє завдання є частиною повсякденного життя та не викликає дискомфорту. Для батьків – це можливість показати дитині, що планшет, телефон чи ноутбук створені не тільки для ігор.
Ось перелік цікавих методів перевірки домашнього завдання.
- дискусія. Для того щоб провести дискусію, поділіть клас на групи, кожна з яких буде виступати на захист своєї позиції чи погляду на проблему. Одна точка зору може бути викладена в підручнику або довіднику, а інша, відмінна від неї, може належати комусь із учнів або вчителю. У дискусії важливі міркування і аргументи учнів, а її результатом стануть більш глибокі знання по темі.
- інтерв’ю. Педагог пропонує учням придумати кілька питань автору відкриття, винаходу або твору. Відповідати на запитання можуть найбільш підготовлені учні, а на найскладніші з них – учитель. – кросворд. Звичайно, для підготовки такого завдання знадобиться час, проте учні дуже полюбляють розгадувати кросворди. Для того щоб полегшити роботу, педагог може скористатися одним із інтерактивних сервісів для автоматичного складання кросвордів.
- взаємна перевірка. При перевірці письмового домашнього завдання запропонуйте учням обмінятися зошитами з сусідом по парті, перевірити виконання завдань, поставити оцінку (олівцем), розповісти про допущені помилки та проаналізувати їх чи порадити, як у подальшому їх не допускати.
- перевірка за допомогою інтерактивної дошки. Правильні відповіді на запитання виводяться на екран, і учні звіряються з ними й виправляють свої помилки. Кожна відповідь має супроводжуватися коментарем педагога.
- усний тест. Вчитель ставить запитання та пропонує кілька варіантів відповідей. Навіть якщо учень одразу не може обрати правильну, запропонуйте йому піти шляхом «виключення» та почати з тих варіантів, які точно не є правильними. Така перевірка-вправа допоможе розвивати логічне мислення та засвоїти матеріал.
Цими методами можуть користуватися, як вчителі так і батьки. Головна мета обох це навчити дитину самостійності. Чому б не почати з домашнього завдання.